Productie van Nikola TRE start in 2021 in Ulm, Duitsland

07/02/2020

IVECO, FPT Industrial en Nikola Motor Company hebben aangekondigd dat de IVECO-fabriek in Ulm, Duitsland, de productie van de Nikola TRE op zich zal nemen. In het eerste kwartaal van 2021 worden de eerste trucks geassembleerd en naar verwachting hetzelfde jaar afgeleverd.

In de eerste fase van het project zal door de joint venture € 40 miljoen worden geïnvesteerd om de faciliteiten in Ulm te upgraden. De fabriek wordt momenteel gebruikt om IVECO chassis te maken en zal straks de Nikola TRE assembleren. De start van de productie wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2021. De eerste trucks worden naar verwachting hetzelfde jaar afgeleverd.

Middenin het hart van Baden-Württemberg, Zuid-Duitsland

De locatie in Ulm is ideaal gelegen in het hart van Baden-Württemberg, een regio die er naar streeft een toonaangevend knooppunt voor brandstofceltechniek te worden, mede dankzij het geschoolde personeel en onderzoekslaboratoria. De regio heeft een substantiële investering gedaan om onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten te financieren. Hiervan profiteert de faciliteit in Ulm.

Waterstofstrategie

Bovendien heeft de Duitse regering onlangs haar ontwerp voor een nationale waterstofstrategie bekendgemaakt. Die strategie heeft tot doel de pioniersrol van bedrijven op het gebied van waterstoftechnologieën uit te breiden. In deze strategie verbindt zij zich ertoe in totaal twee miljard euro uit te trekken om het waterstofinnovatieprogramma te financieren, met inclusief de ontwikkeling van de nodige distributie-infrastructuur.

Emissievrije langeafstandsvervoer wordt realiteit.

Hubertus Mühlhäuser, Chief Executive Officer, CNH Industrial: "Onze Europese joint-venture met Nikola en deze beslissing zijn het echte bewijs dat zero-emission langeafstandstransport een realiteit aan het worden is. Dat resulteert in tastbare milieuvoordelen voor Europa's langeafstandsvervoerders en burgers. De beslissing om de Nikola TRE in Ulm te bouwen, een centrum van uitstekende truckengineering, onderstreept de strategische ligging van de locatie in het hart van het Duitse brandstofceltechnologiecluster." Trevor Milton, Chief Executive Officer van Nikola Motor Company, voegt hieraan toe: "De Nikola TRE is de meest geavanceerde trekker ter wereld en zet nu maar ook in de toekomst de norm voor zeroemission voertuigen. De beslissing om de TRE in volume te produceren in de stad Ulm is een passend voorbeeld van het creëren van banen, het bevorderen van innovatie, het bieden van 2 zekerheid aan nieuwe leveranciers van emissievrije onderdelen en het dienen als voorbeeld voor andere OEM's. De wereld is klaar voor zero-emission vrachtvervoer en de joint venture tussen Nikola en IVECO zal de eerste zijn om die trucks te leveren. Ik kijk ernaar uit om de eerste productievoertuigen van de lijn te zien komen.”

Productie

De eerste modellen die in productie gaan zijn de batterij-elektrische 4x2 en 6x2 vrachtwagens met modulaire en schaalbare accu’s met een capaciteit tot 720 kWh en een elektrische aandrijflijn die tot 480 kW continu vermogen levert. De fabriek in Ulm ontvangt modules van IVECO's productielocaties in Valladolid en Madrid, Spanje. Hierdoor is er een snelle opstart mogelijk om aan de vraag van de klant te voldoen. De brandstofcel-elektrische versies, die op hetzelfde platform gebouwd worden, zullen in 2021 worden getest in het kader van het door de EU gefinancierde H2Haul-project. In 2023 volgt de verwachte marktintroductie.

IAA

De Nikola TRE, die momenteel in ontwikkeling is, is gebaseerd op het nieuwe IVECO S-WAY platform en integreert Nikola's trucktechnologie, bedieningselementen en infotainment. Naar verwachting begint het testen medio 2020 met prototypen die in september worden gepresenteerd op de IAA 2020-tentoonstelling voor bedrijfsvoertuigen in Hannover, Duitsland.

Introductie in 2021

“Door te putten uit onze fabrieken van wereldklasse in Madrid en Valladolid, Spanje, waar de IVECO S-WAY wordt geproduceerd, zijn we in staat om de eindassemblage, de integratie van de aandrijflijn en de hoogwaardige aanpassing van de Nikola TRE te versnellen voor een marktintroductie in 2021”, aldus Gerrit Marx, President Commercial and Specialty Vehicles, CNH Industrial. Deze joint venture maakt deel uit van een breder partnerschap met Nikola om de transformatie van de industrie naar zero-emission van klasse 8 zware vrachtwagens in Noord-Amerika en Europa te versnellen door de toepassing van brandstofceltechnologie. De primaire focus van de samenwerking is het benutten van de expertise van elke partner om met succes emissievrije zware vrachtwagens in te zetten en de industrie te verstoren met een geheel nieuw bedrijfsmodel.

NIKOLA TRE

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen