Ze delen een bedrijfsgebouw, hebben vergelijkbare klanten en zijn beide gedreven door gezond ondernemerschap. Iveco Maenhout en Becoma staan zij aan zij op hun bedrijfsterrein in Deinze. Allebei zetten ze sterke merken en doorgedreven service voorop om hun klanten dagelijks te ondersteunen. De één met bedrijfsvoertuigen, de ander met grondverzet- en bouwmachines. En Becoma is ook een trouwe klant bij Iveco Maenhout.
Na ettelijke jaren in de transporten logistieke sector kreeg Peter Maenhout in 2011 de mogelijkheid de hoofdconcessie voor Iveco in West-Vlaanderen en deels in Oost-Vlaanderen over te nemen. Een unieke kans die hij met beide handen greep. Vandaag heeft Iveco Maenhout met zijn vier vestigingen – in Brugge, Ardooie, Kortrijk en Deinze – een stevige verankering in beide provincies. De verdeler van Iveco-bedrijfsvoertuigen biedt zowel de verkoop, de verhuur, het onderhoud als de herstellingen aanvan bestelwagens en vrachtwagens. “De afgelopen tien jaar groeiden we op een gezonde manier uit tot een onderneming met 62 medewerkers. We verkopen jaarlijks zo’n 600 voertuigen. De verhuur richt zich vooral op de lange termijn en is momenteel nog maar een klein aandeel in wat we doen”, legt afgevaardigd bestuurder Peter Maenhout uit.
Aanpalend op de site in Deinze zit Becoma, kort voor Beel Construction Machinery. Zaakvoerder Francis Beel startte zijn bedrijf in 2013. Becoma spitst zich toe op de verkoop, de verhuur, het onderhoud en de herstellingen van grondverzetmachines voor onder andere de bouwsector, grond- en wegenwerken, tuinaanleg, landbouw en openbare diensten. “U kan bij ons terecht voor een brede waaier aan machines: van grote en kleine graafmachines, met rupsen of banden, over wielladers en (roterende) verreikers tot heftrucks en walsen”, vertelt Francis. Met Komat’su en Merlo als belangrijkste merken en een aantal aanvullende spelers, zoals Knikmops en Schäffer, rekent u bij Becoma op een totaaloplossing voor al uw werken. Net als Iveco Maenhout richt het bedrijf zich op de West- en Oost-Vlaamse markt.
Voor hun eigen bedrijfsvoertuigen is Becoma al jaren tevreden klant van Iveco Maenhout. Francis: “Onze techniekers hebben elk een eigen bestelwagen. De Iveco-voertuigen onderscheiden zich door hun robuustheid, grote trekkracht en zwaarder chassis. Het familiebedrijf Iveco Maenhout is een gedreven groep die zeer gestructureerd te werk gaat. Zowel het sales als serviceteam zet zich volop in voor de klant met gericht advies en een uitstekende dienst na verkoop. De lokale aanwezigheid vlak bij verschillende centrumsteden vind ik een grote troef.” Peter bevestigt: “We proberen inderdaad onze klanten zo goed mogelijk te ondersteunen en hen het leven te vergemakkelijken.”
De twee familiebedrijven zijn jonge, sterk groeiende spelers in hun branche. En beide sectoren staan voor gelijkaardige uitdagingen, zoals het vergroenen van het wagenpark. Peter: “Dit jaar komt Iveco uit met een volledig nieuw gamma aan elektrische bestelwagens en in 2023 komen daar elektrische vrachtwagens bij.” In september 2021 kondigde Iveco een partnership aan met Nikola, een Amerikaanse producent van zero-emissie vrachtwagens. “Nikola is pionier op dat vlak en ontwikkelt zowel elektrische vrachtwagens als vrachtwagens op waterstof. Voor de bestelwagens zit ook Hyundai mee in het verhaal. Iveco gelooft sterk in partnerschappen met andere bedrijven om zo technologie en kennis onderling te delen en samen te groeien.” Een gelijkaardige evolutie is aanwezig in de wereld van grondverzetmachines, al ligt de focus daar nu op elektrisch aangestuurde machines.
De nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar aan een razendsnel tempo op. Peter verwacht nog heel wat innovaties in de komende vijf jaar. Toch ziet hij nog steeds een rol weggelegd voor diesel: “Voertuigen op fossiele brandstof evolueren natuurlijk mee en hun uitstoot wordt continu geoptimaliseerd. Ik verwacht dat de steden en gemeenten een voortrekkersrol gaan nemen in de elektrificatie van bestel- en vrachtwagens. En verder zie ik wel een toekomst in nieuwe financieringsformules, om de investeringskost van elektrische of op waterstof aangedreven voertuigen te drukken. Sowieso volgen wij alle evoluties op de voet en ons dynamisch team past zich moeiteloos aan, volgens de wensen van de klant en de trends in de markt.”