Na ruim twee jaar werd het tijd voor een nieuwe kennismaking met de Iveco S-Way. Een truck die je steeds vaker ziet rijden. Daar is een reden voor, zo ontdekten wij tijdens een rit van twee dagen met onze eigen Pacton trailer aan de schotel. Wij kregen van de importeur een fraaie S-Way 480 te leen, voorzien van de nodige leuke extra’s.
We halen de trekker op bij Iveco NLS in Almkerk waar we gewezen worden op de heerlijke geluidsinstallatie aan boord. Dat is een optie, maar daarbij blijven de originele speakers gewoon netjes in takt, alleen worden ze nu aangestuurd door een zware versterker, en bijgestaan door een zware sub-woofer. Het resultaat is inderdaad indrukwekkend, en ook op orkaankracht klinkt het als een dijk. Toch weet de gemonteerde ‘trainhorn’ daar nog ruimschoots overheen te komen. Gelukkig zit er een keuzeschakelaar op het dashboard. Daarmee kun je kiezen voor een bescheiden ‘Fiat 500’ toeter of voor de indrukwekkende dubbele luchthoorn. Die laatste is erg leuk, maar in de binnenstad is het gebruik ervan niet aan te raden. Dat geldt overigens ook voor de hele provincie Friesland, want als je op een mooie zomerdag dat ding laat loeien dan gaan alle bruggen in een cirkel van vijf kilometer open!
Toch, hoe fraai die stereo ook klinkt, als we onze beladen Pacton trailer aangekoppeld hebben doen we hem even uit. De Iveco Cursor-11 motor geeft namelijk een heerlijk geluid als je hem aan het werk zet. Wanneer we filmen is dat steeds het geval want er moet veel van snelheid gewisseld worden. Al snel merk je dat die 480 pk waarover een aanduiding op het portier staat, er ook echt in zitten. Het Italiaanse temperament is duidelijk aanwezig, mede dankzij de 2300 Nm aan trekkracht in de onderste regionen van het toerengebied. De krachtbron is van het non EGR type, en dat betekent dat de uitlaatgassen niet terug worden geleid naar de verbrandingskamers. Dat betekent dus ook geen EGR storingen of vervuiling van de olie, en dat leidt weer tot een grotere betrouwbaarheid. Het Cursor-11 motorblok is dan ook relatief eenvoudig van layout. Iveco claimt dat het blok toe kan met minder olie dan de concurrentie en dat het roetfilter slechts om de 600.000 km gecontroleerd hoeft te worden.
Hoewel de kilometerstand van deze Iveco nog redelijk maagdelijk was, schakelde de ZF TraXon bak al alsof die al mooi was ingelopen. Schakelt onmerkbaar en snel, daarnaast biedt Iveco de mogelijkheid om aan deze transmissie nog een Intarder te koppelen. Voor wie altijd zwaar is in heuvelachtig terrein is dat een mooie optie, maar de motorrem aan boord doet zijn werk dermate goed dat wij de intarder niet gemist hebben tijdens onze rit door het heuvelachtige Limburg.
Zoals we al bij de cabinetest van ruim een jaar geleden vaststelden, is het interieur van de S-Way er flink op vooruit gegaan. De toegepaste bekledingsstoffen zijn van premium-kwaliteit en dit geldt ook voor het meubilair boven de voorruit en in de portieren. In die portieren vallen nu natuurlijk de forse speakers op. Elders in de cabine ligt een heuse subwoofer. Je telefoon koppel je snel en makkelijk zodat je handsfree met collega’s en klanten kunt overleggen. Opvallend zijn verder twee koelkasten onder het bed. Iveco levert als enige een ‘topluikje’ in de koelkast waaruit je je favoriete drankje uit de koeling kunt pakken zonder meteen de hele bak te hoeven openen. Het zijn die kleine dingen die je gaat waarderen na verloop van tijd, en juist dat telt! De bedden voldoen prima en tegen de achterwand tref je een paneel waarmee je allerlei cabinefuncties kunt bedienen die niets met rijden van doen hebben. Deze functies kun je ook met de app van Iveco bedienen. Denk aan zijruiten, portiervergrendeling, het dakluik en de standkachel. En over ‘vergrendeling’ gesproken, Iveco biedt sinds kort ook een mechanisch nachtslot. Lijkt simpel, maar veel chauffeurs (m/v) vragen hierom.
Even een apart woord over verlichting. Hier heeft Iveco flink zijn best op gedaan. Iedereen kan nu de trucks van dit merk herkennen, ook na zonsondergang. De S-Way is uitgerust met LED-verlichting en dat staat ‘m erg goed, maar de lichtopbrengst is ook stukken beter. De verlichting in het interieur laat ook niets te wensen over en is makkelijk te bedienen met een dimmer. Als nachtverlichting koos Iveco nu eens niet voor rood licht maar voor blauwe indirecte LED verlichting.
Na anderhalve dag rijden door het heuvelachtige Limburgse landschap is de BIGtruck-bemanning snel met de Iveco S-Way vertrouwd geraakt. Aan- en afkoppelen is een makkie en het stuurt mooi strak en dat is fijn. Als chauffeur geeft je dat een goed gevoel. Dat geldt in niet mindere mate voor de forse trekkracht en het heerlijke geluid dat je hoort wanneer de S-Way zijn vermogen op het winterse asfalt los laat. Volgende keer maar wat langer weg met deze!
Al bij de Stralis zag het er goed uit, maar nu zijn de displays in dashboard en rechts van de bestuurder weer eens flink vernieuwd. Daardoor kun je snel de menu’s doorlopen en weet je binnen de kortste keren hoe of wat ten aanzien van deze Iveco. Opvallend is het nieuwe stuurwiel. Daarbij is Iveco er vanuit gegaan dat je verreweg de meeste functies van de truck kunt bedienen zonder je handen van het stuur af te halen. De verstelling van dat stuurwiel doe je met een knop op de vloer. Dat is even wennen, en de verstelling zelf zou net een tandje verder mogen wat ons betreft. Op zich is het prima, maar als je uit een Zweeds merk komt dan merk je het verschil meteen. Voor wat betreft het zicht rondom heeft Iveco gereageerd op klachten over de positie van de spiegels aan de cabine bij de Stralis. De spiegel rechts vormde een te grote dode hoek met de raamstijl. Met de S-Way is dit probleem opgelost en voel je je als chauffeur op een route met veel rotondes alweer een stuk veiliger. Iveco schijnt overigens ook te werken aan een camerasysteem, maar officieel is daar nog niets over gezegd.
BRON: bigtruck.nl